Website bouwen? Volg deze vijf gouden regels

website bouwen

Er bestaan heel wat regels voor het ontwerpen van een website. En toch geven wij er liever maar vijf.

Want zeg nu zelf: bij het bouwen van een website is alles mogelijk en zijn regels niet altijd van belang. Vandaag de dag is het voor een webdesigner niet moeilijk meer om de volledige wens van de klant te vervullen.  Wij bij Bobex kunnen je de webdesigner voorschuiven die aan je wensen voldoet.

Vandaag gedurende heel de dag lichten we tipjes van de sluier.

💻 Laat u bijstaan door een webdesigner 💻

Bezit u zelf niet de skills om deze gouden regels toe te passen op uw website? Ontdek wat een webdesigner voor u kan doen.

Ontvang nu advies en vrijblijvende offertes van de beste webdesigners. Zo kunt u gemakkelijk vergelijken en bespaart tot wel 30%.

👉 Gratis advies en offertes ontvangen

Regel 1: Je website moet makkelijk te lezen zijn

Dit is de belangrijkste regel binnen webdesign! De meeste mensen willen steeds een funky site die er leuk uitziet, maar dit is echter een frêle punt bij het kiezen van een lay out.  De tekst moet aangenaam te lezen zijn zonder dat de lezer het gevoel heeft zijn ogen te beschadigen door het contrasterende kleurgebruik. Je bent waarschijnlijk zelf wel eens op een website terechtgekomen waarbij je liever het venster sloot dan verder te lezen? Wij denken dan aan lichtpaarse letters op een donkergroene achtergrond, dit is een goed voorbeeld van fout kleurgebruik.
Denk dus goed na wanneer je de kleuren van de tekst en de achtergrond kiest, doe dit voorzichtig en laat je begeleiden door een webdesigner, deze kleuren bepalen een eerste indruk.

Tips voor het makkelijk leesbaar maken van je website:

  • Gebruik geen moeilijk leesbare kleuren
  • De makkelijkst leesbare achtergronden zijn licht met daarboven donkere letters
  • Stel het lettertype niet te klein in, maar ook niet te groot
  • Schrijven in hoofdletters komt over als schreeuwen naar je bezoekers. Houd het zacht en vermijd het overbodig gebruik van deze schreeuwletters
  • Maak gebruik van makkelijke en basis lettertypes: de lettertypes met schreef (zoals Times New Roman, Georgia, Cambria) en de schreeflozen (zoals Arial, Helvetica, Verdana). De schreeflozen zijn bijvoorbeeld het makkelijkst wanneer het lettertype erg klein is tegenover de lettertypes met schreef die het makkelijkst te lezen zijn bij een basis grootte

Regel 2: Je website moet makkelijk te navigeren zijn

Hyperlinks moeten duidelijk zijn voor je bezoekers. Grafische afbeeldingen zoals ‘buttons’ en tabbladen zijn pas efficiënt als ze goed terug te vinden, duidelijk aangeduid en gemakkelijk te lezen zijn. Wanneer de bezoeker van je website gevonden heeft wat hij zocht in drie simpele muisklikken, dan is de navigatie van je website optimaal! Indien niet zal hij hoogstwaarschijnlijk even snel wegklikken als hij op jouw site is terecht gekomen. Webdesigners weten op de juiste manier allerhande tools toe te passen zodat je website er niet alleen goed uitziet, maar ook efficiënt werkt.

De gebruikersinterface zorgt er voor dat je bezoekers terugkomen en langere periodes op je website besteden. Een website wordt gemakkelijker in gebruik wanneer hij lijkt op een andere die de surfer gewent is.
Surfen op een website die origineel is, qua lay out én tekst is natuurlijk ideaal, grote regels zijn er niet binnen het webdesign. Toch merken wij op dat wanneer je rekening houdt met onderstaande basistips je al een heel eind verder komt en een goede navigatie vanzelfsprekend wordt.

  • De meeste mensen hebben hier nog niet bij stilgestaan, maar bijna alle sites plaatsen hun logo links bovenaan iedere pagina, deze is steeds actief zodat de bezoeker gemakkelijk doorklikt naar de homepage
  • Plaats een zoekfunctie op iedere pagina. Tegenwoordig doen veel mensen niet meer de moeite om alles te lezen, maar scannen ze liever de gehele pagina. Doormiddel van een zoekfunctie maak je jouw website veel efficiënter in gebruik
  • Probeer overdadig gebruik van Java, JavaScript of Flash te vermijden. Mensen willen snel en efficiënt vinden wat ze zoeken en hebben geen tijd om te wachten op het langdurig laden van pagina’s

Ontvang GRATIS advies

Regel 3: Je website moet makkelijk te vinden zijn

De mythe ‘als ik een website bouw, komen de bezoekers vanzelf’ is nog steeds een algemeen gekoesterde overtuiging onder bedrijven en organisaties die nieuw zijn op het internet. Tegenwoordig zijn er zoveel sites te vinden op het net, zoveel verschillende mogelijkheden en aanbiedingen voor jouw potentiële bezoeker. Jij als bedrijf moet opvallen, want de bezoeker zal dat aanbod kiezen dat op dat moment op de juiste plaats (met de juiste zoektermen) te vinden is. Een website zal dus echt succes hebben wanneer deze zowel offline als online gepromoot is, want in dit internettijdperk is het aanbod zo goed als oneindig.

Enkele website promotips

  • Bannerreclame is een van de eerste online promo mogelijkheden die nog altijd erg efficiënt is en verassend voordelig kan zijn
  • Je weet je doelgroep exact te omschrijven? Ga naar hun online communiity’s en drop er info neer over je producten/diensten
  • Wanneer je iets tracht te verkopen of je wil op een gemakkelijke manier info doorspelen naar je klant, dan kunnen YouTube video’s erg behulpzaam zijn. Deze geven tevens de mogelijkheid om op een discrete manier je website link en info achter te laten. De filmpjes zelf komen ook erg gemoedelijk over en je hoeft niet over een professionele camera te beschikken, handcam’s zijn alledaags op YouTube. Ook kan je heel wat nuttige en aangename filmpjes maken met behulp van ‘screen capture’ software. Zo kan de potentiële klant/bezoeker alles volgen wat jij op je scherm doet vanaf zijn scherm thuis
  • Web 2.0, sociale netwerksites zijn persoonlijk en kunnen je doelgroep op de voet volgen. Zo weet je wat de noden en wensen zijn van je klant

Regel 4: De lay out en het ontwerp dienen overeen te stemmen met de gehele site

Net als in ieder document, geformatteerd in een tekstverwerker of zoals iedere brochure, nieuwsbrief of krant, moeten alle grafische beelden, elementen, lettertypes, koppen en voetteksten consistent blijven in je website. En zeker als je een professioneel imago wil creëren.

Bijvoorbeeld: wanneer je een slagschaduw als special effect in je bullet points gebruikt, dien je in alle bullet points slagschaduwen te gebruiken zodat dit overeen komt en het een geheel blijft.

Enkel kleuren zouden mogen veranderen, speciale effecten, graphics, achtergronden, etc. dienen overal hetzelfde te blijven voor een overzichtelijk geheel.

Regel 5: Je website moet snel geladen worden

Recente studies hebben aangetoond dat bezoekers snel hun interesse in je website verliezen wanneer de meerderheid van een pagina niet volledig geladen is binnen de 15 seconden. Grotere bedrijven met redelijk wat naamsbekendheid kunnen het zich wel eens permitteren om met langere downloadtijd te werken en dus met een interactief beeldscherm. Wanneer je een nieuw bedrijf bent en nog geen goede naamsbekendheid hebt, zorg je best voor een zo kort mogelijke downloadtijd. Animaties zien er natuurlijk ‘cool’ uit en trekken in eerste instantie je aandacht. Maar graphics zijn vaak grote bestanden, test daarom de downloadtijd. Indien deze relatief kort is kan je eventueel nog een graphic bijplaatsen waar nodig.

Ten slotte is het interessant om je prioriteiten te stellen: een website ter creatieve expressie of een website als instrument voor het runnen van een succesvol bedrijf?

Gratis offertes
Volledig vrijblijvend
Erkende vakmannen uit uw buurt
Offerte aanvragen
1. Wat wenst u?

2. Beschrijf uw project

3. Voeg foto's en/of bijlagen toe (Optioneel)
Opladen
Uploading…
Done!
Error! .
Uw gegevens
Aangenaam!
Gelieve uw voornaam in te voeren
Leuke naam!
Gelieve uw familienaam in te voeren
Ziet er goed uit!
Vul een geldig e-mailadres in
Perfect, klaar voor verzending!
Vul een geldig telefoonnummer in
Top!
Voer een geldige bedrijfsnaam in
Genoteerd!
Voer een geldig adres in
Prima!
Voer een geldige postcode in
Goed gedaan!
Voer een geldige stad in
Door uw aanvraag in te dienen, gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.