Logo Bobex
TAAL? NL / FR
Bedrijfswebsite maken

Bedrijfswebsite maken? Zo geeft u uw website identiteit en uitstraling

 
Bedrijfswebsite maken
Webdesign wordt van steeds groter belang in de branding strategie van een modern bedrijf. Hoe positioneert het bedrijf zich in de markt? Wat is het zogeheten unique selling point en hoe komt dat tot uiting in het webdesign? Met deze drie webdesign tips valt uw bedrijfssite op in de eindeloze stroom van het wereldwijde web.

1. Hero webdesign

De voorbije jaren werden veel websites uitgerust met een zogeheten carrousel. Dat is een reeks van afbeeldingen die een soort diashow vormen. Het voordeel ervan was dat de carrousel het mogelijk maakte om in een beperkte ruimte meer informatie te geven.

Toch haalde webdesign met zo’n carrousel geen betere doorklikratio’s. Integendeel, bezoekers vonden de carrousel verwarrend en klikten nauwelijks de afbeeldingen na de eerste aan.

De meest vernieuwende vormen van webdesign zijn intussen afgestapt van de carrousel. Zij gebruiken nu zogeheten hero images, grote, schermvullende afbeeldingen boven aan de pagina. Die geven de bezoeker een overweldigend gevoel, zorgen meteen voor focus op de pagina en zetten zo de toon van de website.

Belangrijk is dat alles klopt aan het webdesign en dat heel het ontwerp aansluit bij de identiteit van uw bedrijf. Ook de beelden die u gebruikt, moeten die identiteit ondersteunen. Onder meer de website van Conversion Impact maakt op een erg zinvolle manier gebruik van hero images.

Ook grote video’s met ruime, langzame shots worden steeds vaker als achtergrond gebruikt in webdesign. Een goed voorbeeld hiervan is de reiswebsite Airbnb.

2. Nieuwe, rijkere typografie

Na het vaak schreeuwerige, chaotische webdesign van de jaren ’90 en het eerste decennium van de jaren 2000, blonk webdesign de voorbije jaren steeds meer uit in eenvoud.

Het principe ‘less is more’ geldt nog steeds. Zo maakt de beste webdesigner tegenwoordig voldoende gebruik van witruimte om de pagina rust en stabiliteit te geven.

Toch bracht die Nieuwe Zakelijkheid in het webdesign de voorbije jaren ook een groot nadeel met zich mee. Op het vlak van typografie begon het internet een eenheidsworst te worden. De overgrote meerderheid van alle sites hanteerden immers dezelfde drie, vier lettertypes.

In het webdesign van 2018 is er weer volop ruimte om typografisch uit de band te springen. Nieuwe lettertypes worden ontwikkeld, speciaal voor webdesign. Typografie kan immers, net als de hero images, helpen om de website (en daarmee ook het bedrijf) een eigen gezicht te geven en zich zo te onderscheiden van de concurrentie.

3. Focus op de mens

De meest succesvolle bedrijven hebben één zaak met elkaar gemeen: passie voor de klant. Zij communiceren niet vanuit een ivoren toren, maar stellen zich op onder de mensen.

Ook in hun websites komt dat tot uiting. Hun webdesign focust op gebruiksvriendelijkheid. Dat gebruiksgemak is van zeer groot belang om klanten te binden. Vindt de bezoeker niet in enkele seconden de informatie die hij nodig heeft, dan klikt hij weg naar de concurrentie.

In een wereld waarin liefst twee op de drie internetgebruikers mobiel surft, moeten websites aangepast zijn aan dat mobiele internetgebruik. Modern webdesign is daarom altijd responsive. Dat wil zeggen dat de content (tekst, afbeeldingen…) op de website zich automatisch aanpast aan de schermgrootte van het toestel. Of een bezoeker het webdesign bekijkt op een desktop, tablet of smartphone, de content zal altijd op de meest ideale manier gepresenteerd zijn.

Maar ook in het uitzicht van de site hoort de gebruiker centraal te staan. Webdesign hoort niet langer klinisch en koel te zijn, maar focust vandaag op ambachtelijkheid, authenticiteit. Gemaakte stockfoto’s vol mooie, breed lachende mensen moeten steeds vaker wijken voor reportage-achtige fotografie van échte mensen in échte situaties. Herkenbaarheid, dát is de sleutel tot succesvol webdesign.

Op zoek naar betaalbaar én modern webdesign op maat?

Vraag hier gratis en vrijblijvend website ontwerp offertes