De functionaliteit van je website heb je zelf in de hand

De functionaliteit van je website heb je zelf in de hand.
Alle informatie op een grote statische pagina is nooit een goede zaak.
Een onderverdeling in thema’s of onderwerpen zorgt voor een betere aantrekkelijkheid van je website

Bij het plannen van je website kan je best denken aan volgende pagina’s:

  • Een pagina voor ieder aanbod, klantgericht
  • Navigatiebalken, waaronder de hoofdnavigatiebalk
  • Maak gebruik van verschillende headers, alinea’s,…
  • Maak genoeg relevante logo’s, foto’s en tekst actief met hyperlinks
  • Een informatiepagina over je bedrijf. Een kleine voorstelling met eventueel portfolio en voorbeelden van de producten/diensten
  • Interactie: een gastenboek, een poll, een filmpje, een forum, een spelletje of een test
  • Een formulier waar klanten hun vragen kunnen achterlaten en geholpen worden of zelfs ineens een bestelling kunnen plaatsen

Als je website vorm krijgt, is het aangeraden om statistieken betreffende het verkeer op je website.
Gegevens bijhouden over jouw bezoekers is niet verplicht, wel is dit aan te raden. Je kan je doelgroep nauwgezet in het oog houden en het website onderhoud erop toepassen.
Wanneer je merkt dat bepaalde pagina’s nooit bekeken worden of de ‘click trough’ niet hoog scoort, kan je nadenken om de content te herschrijven of zelfs te verwijderen. Pagina’s die nauwelijks of niet gebruikt worden doet je Google-score immers heel wat punten dalen.

Door de statistieken nauwkeurig te bestuderen kom je heel wat dingen te weten zoals:

  • Waar wonen mijn bezoekers? – Land, regio,… (geografisch)
  • Hoe oud zijn mijn bezoekers en welk geslacht hebben ze? (Demografisch)
  • Waar komen mijn bezoekers vandaan? – Doorgeklikt van een andere website,…?
  • Hoeveel unieke bezoekers krijgt mijn website dagelijks over de vloer?
  • Hoe vaak komen mijn bezoekers terug en op welke termijn?
  • Hoeveel tijd besteden ze op mijn website of klikken ze na een aantal seconden al door naar een andere en welke?
  • Welke bezoekers drukken op dat bepaald artikel om het te bestellen?
  • Welke info is populair?