Verhoog je omzet met deze 7 webshop optimalisatie tips
Om uw van uw webshop een succes te maken geldt er één vuistregel: maak het de klant eenvoudig. In dit artikel worden de belangrijkste zaken belicht die u in acht moet nemen om uw online verkoop te optimaliseren.
Inhoud
Tip 1: Presentatie producten
Net zoals in een fysieke winkel is het belangrijk om aandacht te schenken aan de etalage. Zorg in uw webshop voor een overzichtelijke presentatie met voldoende informatie en foto’s van de producten. Het is namelijk hier dat bezoekers beslissen of ze overgaan tot een aankoop of niet.
Tip 2: Winkelwagentje
De keuze van de producten en het betaalproces op uw webshop moeten snel en vlot verlopen. Geef ook heldere informatie over de BTW, de verzendkosten, wanneer het geleverd wordt enz. Zorg er ook voor dat de kopers onmiddellijk een overzicht van de aangekochte producten en de betaling kunnen uitprinten en stuur hen ook een automatische bevestiging.
Tip 3: Betaling
Kopers willen online snel en gemakkelijk kunnen betalen en verkiezen doorgaans te betalen met een bankkaart of creditcard. Daarnaast wordt ook Paypal veel gebruikt. Voorzie uw webshop dus van een goed online betaalsysteem.
Tip 4: Levering
Indien u fysieke producten verkoopt, moet de verpakking en het transport ervan geregeld worden. Afhankelijk van uw bedrijf kunt u dit zelf doen of uitbesteden. Verkoopt uw webshop downloadbare producten? Zorg dan zeker voor beveiligde software en wachtwoordbeveiliging om piraterij tegen te gaan.
Tip 5: Stockbeheer
Het is belangrijk een goed overzicht te bewaren over uw stock zodat uw producten altijd voorradig zijn. U kunt hiervoor gebruik maken van speciale software.
Laat uw webshop optimaliseren door een webexpert!
Tip 6: Service na verkoop
Geef uw klanten de mogelijkheid om via uw webshop vragen te stellen, hulp te krijgen, klachten door te geven, defecte producten terug te sturen enz. Dit is erg belangrijk voor een goede klantenrelatie en voor het imago van uw online winkel.
Tip 7: Breng uw webshop aan de man
Ten slotte is het uiteraard belangrijk dat uw webshop gevonden wordt door potentiële klanten. Besteed dus zeker genoeg aandacht aan het marketingaspect door middel van bijvoorbeeld SEO, nieuwsbrieven en social media.