Uw website als marketinginstrument (deel 2)
Een mooie site is leuk, maar hoe maak je je bekend op het internet? Hoe zorg je ervoor dat de relevante bezoekers (klanten) naar uw site komen? Vooreerst zorg je ervoor dat je website goed scoort op “natuurlijke wijze” in de zoekmachines. Google en andere search engines gaan op regelmatige tijdstippen uw site bezoeken. Om goed te scoren met SEO (Search Engine Optimization) zijn een aantal elementen belangrijk: de inhoud, de sleutelwoorden, de links naar uw site, de juiste codes, de navigatie, de structuur, de reputatie, enz. Dit is in principe gratis. Maar om goed te scoren zal uw misschien beroep moeten doen op een SEO specialist, en dit is uiteraard niet gratis.
Daarnaast kan je adverteren op de Google zoekmachine of op Bing of Yahoo! Daarnaast kan je beroep doen op zogenaamde affiliatieprogramma’s, zoals bv. Tradedoubler, of kan je banners en buttons plaatsen op websites. Hier spreekt met nog allemaal over “visibiliteit”, je betaalt er immers per bezoeker. Men spreekt hier doorgaands over CPI (Cost per Impression) of CMP (Cost per 1000 visitors), of per klik (Cost per Click: CPC). Maar de laatste tijd gaat men een stap verder. De nieuwe tendens is de kost per geïntereseerde klant (CPL: Cost per Lead). Je betaalt dus niet meer voor bezoekers, maar voor klanten die effectief een aanvraag voor uw producten of diensten heeft aangevraagd.